
La tecnologia no és neutra: la importància de la presència femenina
ZIP
Aquest article analitza la manca de dones en el sector tecnològic, destacant que representen menys del 30% en carreres STEM. La desigualtat de gènere en la tecnologia perpetua biaixos i limita la innovació. La inclusió femenina és essencial per un futur millor.
La tecnologia ha transformat radicalment la nostra vida quotidiana, però el seu desenvolupament no ha estat igualitari. Des de l’any 1994, quan es van iniciar els plans de formació per a la incorporació de dones al món de les tecnologies al Centre Tècnic de la Dona (CTD), la situació ha canviat poc. Encara avui, les dones representen menys del 30% dels professionals en carreres STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), malgrat que constitueixen més del 50% de la població mundial. A Espanya, el 56% dels estudiants universitaris són dones, però només un 25% s’inscriuen en enginyeries o tecnologies.
Aquesta desigualtat té conseqüències directes en la indústria tecnològica. Els productes i aplicacions sovint no responen a les necessitats de tota la societat, ja que els algoritmes que determinen el que llegim o comprem perpetuen biaixos de gènere, classe i raça. La falta de dones en posicions de lideratge i creació en el sector tecnològic resulta en una innovació esbiaixada i excloent.
Històries com la de Lluís i Núria il·lustren aquest problema. Mentre que ell era animat a estudiar enginyeria, ella va ser dissuadida per les expectatives socials. Això reflecteix un sistema de creences que educa les nenes per a ser usuàries, no creadors. La participació de les dones en la tecnologia no és només una qüestió de quota, sinó una necessitat per a la justícia i l’eficàcia.
Per tant, és essencial que les dones no només siguin consumidores de tecnologia, sinó que també ocupin rols de creació i lideratge. La seva presència pot transformar la finalitat dels projectes tecnològics, orientant-los cap al benestar col·lectiu en comptes de la mera generació de beneficis. La tecnologia ha de ser una eina de transformació social, i per aconseguir-ho, és crucial educar les nenes perquè entenguin que poden ser arquitectes del món digital, investigadores i emprenedores.
La participació femenina en la tecnologia no és un caprici, sinó una urgència. Si volem un futur digital just, inclusiu i sostenible, aquest ha de ser construït amb totes les perspectives.
VOLDRIES SER INFLUENCER… O VOLDRIES INFLUIR?
Fuente: www.elpuntavui.cat | https://www.elpuntavui.cat/opinio/article/8-articles/2591688-vols-ser-influencer-o-vols-influir.html