UNESCO alerta: sense dones en STEM, el futur és insostenible

Malgrat dècades d\’iniciatives, les dones representen menys del 28% de la força laboral en STEM a nivell mundial, segons Rovani Sigamoney de UNESCO. La bretxa de gènere en aquest àmbit podria tardar més d\’un segle a tancar-se, a menys que s\’implementin polítiques efectives i es fomenti la inclusió des de l\’educació primària.

La subrepresentació de dones en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM) és un problema persistent que afecta no només l\’equitat de gènere, sinó també el creixement econòmic global. Durant una conferència organitzada per l\’Escola d\’Enginyeria i Ciències del Tec de Monterrey, Rovani Sigamoney, especialista en programes d\’enginyeria i química de UNESCO, va advertir que, al ritme actual, es necessitaran 123 anys per tancar la bretxa de gènere a tot el món. A Amèrica Llatina i el Carib, tot i que s\’han aconseguit avanços, s\’estima que es requeriran 52 anys per assolir la igualtat en aquest sector.

Sigamoney va enfatitzar que la subrepresentació de dones en STEM no és només una qüestió de justícia social, sinó que té implicacions econòmiques significatives. \»Tancar la bretxa de gènere no és només caritat, és una inversió intel·ligent\», va dir, recolzada per estudis que demostren que equips de recerca diversos generen solucions més innovadores. A més, s\’estima que cada dòlar invertit en l\’educació de nenes pot generar fins a cinc dòlars en retorn.

Malgrat els avanços en l\’educació superior a Amèrica Llatina, on la participació femenina a les universitats ha augmentat del 25% al 60% entre 2000 i 2018, les dones ocupen només el 12% dels llocs directius en carreres STEM. En tecnologies emergents, com intel·ligència artificial i computació al núvol, les xifres són encara més baixes, amb només el 26% i el 12% de representació femenina, respectivament.

Sigamoney també va destacar la importància d\’abordar els estereotips de gènere que es formen a la infància, ja que els nens prenen decisions sobre les seves futures carreres a una edat temprana. Per abordar aquesta problemàtica, UNESCO ha identificat diverses àrees crítiques d\’intervenció, incloent la implementació de polítiques que integrin la perspectiva de gènere des del seu disseny i el desenvolupament de programes de mentoria per a dones en diferents etapes de les seves carreres.

La necessitat de professionals en STEM és urgent, especialment en el context dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides. Sense la plena participació de les dones, que representen el 50% del talent disponible, el món s\’enfronta a desafiaments globals amb la meitat de la seva capacitat.

\»Podem permetre\’ns ignorar el potencial de la meitat de la nostra població en la solució dels problemes del futur?\»

¿ACASO NO ÉS IRÒNIC QUE EN PLENO SEGLE XXI AÚN HEM DE PARLAR DE LA BRETXA DE GÈNERE EN STEM?

RESUM ELABORAT A PARTIR DE LA NOTÍCIA ORIGINAL: https://conecta.tec.mx/es/noticies/nacional/educacion/unesco-alerta-sin-mujeres-en-stem-el-futur-es-insostenible

Scroll al inicio